Mit kell tudni a horgász regisztrációról és a Magyar Horgászkártyáról?

A Magyar Országos Horgász Szövetség információs kiadványa

MOHOSZ_kartya_kisokos.jpg

Magyarországon a horgászat az egyik legnépszerűbb szabadidős tevékenység, s az elmúlt évek folyamatos és jelentős létszámnövekedésének eredményeként a nyilvántartott horgászok száma mára meghaladja a 440.000 főt. A horgászat jelentőségét a Magyar Kormány is felismerte, és 2010 óta számos kiemelkedő jelentőségű intézkedéssel támogatta és jelenleg is támogatja a magyar sporthorgászat és a hazai horgászturizmus fejlesztését.  A jelenleg 28 tagszövetséget, 13 speciális jogállású gazdasági társasági tagot és 1178 horgászegyesületet tömörítő MOHOSZ Magyarország legnagyobb, hálózatos felépítésű szervezete, amely szerteágazó érdekvédelmi-érdekképviseleti, sportági szakszövetségi és ágazati koordinációs tevékenységet lát el. A MOHOSZ a 2019. január 1-jétől fennálló közfeladat-ellátási kötelezettségének is megfelelve hosszú távon számos, a horgászat elérését megkönnyítő elektronikus szolgáltatást kíván biztosítani a horgászoknak és a horgász-szervezeteknek. Ezek egyik elérési eszközeként, valamint az ellenőrzés és az azonosítás egyszerűsítéseként bevezeti az elektronikus személyi regisztrációt és ehhez kapcsoltan a Magyar Horgászkártyát. E kiadvány keretében most az elsődleges információkat adjuk közzé, a leggyakoribb kérdésekre válaszolva. A bevezetésig a horgászok és a horgász-szervezetek számára is számos tájékoztató és oktatási kiadvány, kisfilm kerül elkészítésre, és a bevezetés indításától megkezdi majd működését a bárki által elérhető információs ügyfélszolgálat is. 

  1. Miért van szükség a horgászkártyára? 

A mai, felgyorsult, elektronizált világban elkerülhetetlen a nyilvántartások korszerűsítése, azok átláthatóságának, hitelességének és a nyilvántartott adatok védelmének biztosítása, és ehhez kapcsoltan a korszerű, ügyfélbarát ügyintézés és szolgáltatás-nyújtás megvalósítása. Az elvárásoknak a jelenlegi szigetszerű, döntően papíralapú horgász-szervezeti rendszerek már nem tudnak tartósan megfelelni, így szükség van a személyi-, a szervezeti és a vízterületi nyilvántartások újrastrukturálására és az adatok pontosítására, tisztítására is. Mindehhez egy integrált, komplex szövetségi rendszer kiépítése alapfeltétel. A horgászkártya első lépésben a személyi, majd az egyesületi nyilvántartást támogatja, s segítségével az évi több millió horgászjegy vásárlás, a tagi jogviszony létesítés és fenntartás is fokozatosan egyszerűsítésre kerül.

  1. Mi a Magyar Horgászkártya?

Egy elektronikus vagy személyes regisztrációhoz kötött, QR-kód alapú, személyi azonosító és kulcskártya funkciójú, személyi igazolvány méretű plasztikkártya, amely az elektronikus regisztrációt is biztosító komplex informatikai rendszer, az Egységes Horgász- és Horgász Szervezeti Informatikai Szolgáltató és Támogató Program (HORINFO) további funkcióival a horgászok általános személyi és szervezeti azonosításában ad segítséget és egyben megteremti a naprakész egyesületi tagnyilvántartást is. A horgászkártyán az általános design és biztonsági elemeken túl a kártyabirtokos neve és elsődleges személyi azonosítói, egy 6 karakterből álló egyéni azonosító szám és az azonosítót leképező QR-kód kerül feltüntetésre. A kártya adatai felhőalapon kerülnek tárolásra, és csak célhoz kötötten, a regisztrációs folyamat során ismertetett módon használhatók fel.

  1. Mire tudják a horgászok használni a horgászkártyát?

A Magyar Horgászkártya 2019. január 1-jét követően azonnal kiváltja a jelenlegi papíralapú horgász igazolványt, majd a kapcsolódó szövetségi elektronikus alkalmazásokkal fokozatosan egyszerűbbé és gyorsabbá, valamint átláthatóbbá teszi az ügyintézést és az adminisztrációt, így az állami- és a területi horgászjegyek kiadását is. A tervek szerint a horgászkártya mögötti nyilvántartás segítségével fokozatosan az összes eddigi további papíralapú horgászokmány és dokumentum, úgy, mint az egységes szövetségi hozzájárulási bélyegek, maga az állami horgászjegy és területi jegyek is kiválthatóvá válnak, legtovább a papírlapú fogási napló fennmaradása várható. A MOHOSZ megteremtette annak a feltételeit is, hogy akár már jövőre az állami jegyek kiváltása is a HORINFO rendszeren keresztül történjen.

  1. Mit jelent a horgászkártya a horgász-szervezeteknek?

A horgászatban, horgásztatásban szerepet vállaló horgász-szervezetek számára a bevezetéssel járó, egyszeri munkacsúcs után a kártya szintén jelentős adminisztrációs könnyítést és egyben a jogszabályi kötelezettségek teljesítésének támogatását is jelenti. Többek között fokozatosan megszűnik majd az egyesületek számos, jelenleg döntően papírlapú nyilvántartási és adatszolgáltatási feladata, mivel a regisztráció során létrehozott személyi-, valamint a párhuzamosan továbbfejlesztett szervezeti és vízterületi adatbázisok ezen funkciókat is támogatják majd. A regisztrációs folyamat sikere, a zökkenőmentes lebonyolítás és az egyesületek támogatása érdekében a MOHOSZ valamennyi, a regisztrációban részt vevő horgász-szervezet számára oktatási anyagot és 300 Ft/kártya költségtérítést, valamint a tagszövetségek részére 1 millió Ft értékben előzetesen, az 1000 fő feletti regisztrációt vállaló és teljesítő egyesületek részére 500.000 Ft értékben utólagosan a HORINFO későbbi tervezett igényeit is kiszolgáló informatikai eszköz- és szoftvertámogatást, adatkapcsolati támogatást biztosít. Ezzel párhuzamosan a MOHOSZ támogatja azt az elképzelést is, hogy a jövőben a kisebb egyesületek egyes, helyben nem költséghatékony adminisztratív funkcióit a HORINFO segítségével a területi tagszövetségek lássák el.

  1. Mikor lép életbe a horgászkártya, ki kötelezett a regisztrációra és a horgászkártya kiváltására?

A horgászkártya kiváltása 2018. szeptember 1-jétől opcionális, 2019. január 1-jét követően pedig az egyesületi tagságra kötelezett horgászok esetében a horgászat gyakorlásának, egyben az egyesületi tagság létesítésének, megújításának, az állami horgászjegy kiváltásának az általános és előzetes feltétele lesz. A nem egyesületi tag külföldi horgászok és a gyermekek esetében a kártya kiváltása 2019-től továbbra is opcionális marad. 

  1. Miért érdemes már 2018-ban regisztrálni?

Ösztönözve az előteljesítést, ezáltal a forgalmazó rendszer év eleji tehermentesítését a MOHOSZ a 2018.09.01. és 2018.12.05. közötti regisztrálók és a díjbefizetők között a nyereményadót is tartalmazóan 15 MFt értékben, összesen 100 ajándékkal egy nyereménysorsolást biztosít, melynek főnyereménye egy személygépjármű, illetve egy floridai horgászüdülés. A sorsolásra nyilvánosan, közjegyző jelenlétében 2018. december 10. és 14. között kerül sor.

  1. Ki a regisztráció technikai lebonyolítója? 

A MOHOSZ a teljes beszerzéssel, bevezetéssel és a rendszer üzemeltetésével a 100%-os tulajdonában álló Horgászjegy.hu Kft.-t bízta meg.

  1. Mennyibe kerül a regisztráció és a horgászkártya?

Az egyszeri, a kártya teljes érvényességi idejére szóló regisztrációs díj, amely tartalmazza a QR-kód alapú horgászkártya előállításának, megszemélyesítésének árát és annak a horgász számára történő, belföldi címre való,ajánlott küldeményként történő postai eljuttatását is 1.732 Ft+ÁFA, azaz 2.200 Ft. A horgászok támogatása, a díjfizetés megkönnyítése érdekében a MOHOSZ vállalja, hogy 2019-ben nem emeli az egységes szövetségi hozzájárulás díját és az egyesületi tagdíjminimum mértékét, valamint nem tesz javaslatot az állami horgászjegy díjának emelésére sem.

  1. Hogyan lehet befizetni a horgászkártya díját?

A horgászkártya díjának befizetésére a regisztrálóknak két lehetőséget is biztosít a MOHOSZ. Az online regisztrációt végzők a regisztráció során online kártyás fizetéssel, azonnal tudják teljesíteni a díj befizetését. A személyes (offline) regisztrációt választók számára a regisztrációs pontokon lesznek elérhetőek előre legyártott, befizető azonosítóval ellátott postai csekkek, melynek befizetésével egyenlíthető ki a regisztrációs díj.

  1. Mennyi ideig érvényes a kártya, mi történik adatváltozás esetén?

A Magyar Horgászkártya általános érvényessége a 2018. évben teljesített érvényes és lezárt regisztráció időpontját követő 6. naptári év január 31. napja, majd 2019-től az adott évben teljesített érvényes és lezárt regisztráció időpontját követő 5. naptári év január 31. napja. Névváltozás esetén a MOHOSZ az érvényességi időn belül a cserét térítésmentesen biztosítja, egyéb, a kártyán feltüntetett adat nem változhat.

  1. Hogyan lehet regisztrálni?

A regisztráció elvégezhető, illetve a horgászkártya igényelhető online bármely elektronikus eszközről vagy személyesen is. Opcionális lehetőségként a szülők és a gyermekek egy felhasználó által elvégzett, családi regisztrációja e formában is támogatott.

  1. Hol lehet online regisztrálni?

A Horgászkártya 2018. szeptember 1-jétől igényelhető az erre a célra kialakítandó, többnyelvű online regisztrációs felületen. A regisztráció támogatására a bevezetés indításától megkezdi majd működését a bárki által elérhető információs ügyfélszolgálat (help-desk) is. 

  1. Hol lehet személyesen (offline) regisztrálni?

Annak érdekében, hogy a horgászkártya kiváltása a számítógéppel, vagy okostelefonnal nem rendelkezők, vagy megfelelő informatikai ismerettel nem bíró horgászok számára is zökkenőmentes legyen, a horgászkártya személyesen is igényelhető valamennyi, az állami horgászjegy értékesítésében eddig részt vevő és a regisztráció támogatását vállaló horgász-szervezetnél és azok értékesítési pontjain, valamint új elemként a magyarországi Digitális Jólét Program Pontokon. Az értékesítésben részt vevők pontos listája a MOHOSZ weboldalán már a regisztráció indítását megelőzően elérhető lesz. 

  1. Mire lesz szükség a regisztrációnál?

A regisztrálóknak mind az online, mind az offline regisztrációnál a pontos személyi és lakcímadatokon túl az adatkitöltés ellenőrzéséhez, az informatikai úton történő személyazonosításhoz fizikailag is szükségük lesz az adókártyájukra. 

  1. Miért pont az adókártyára van szükség a regisztrációnál?

A Magyar Horgászkártya kiváltását megelőző horgász regisztrációnál a hitelesség érdekében elengedhetetlenül szükséges a regisztrálók pontos személyi beazonosítása. Életünk során személyes azonosítóink közül egyedül az adókártya az, amely nem változik, sorszáma annak pótlása esetén is változatlan marad, soha nem cserélődik, így hosszú távon biztosítja a horgászok személyazonosítását. Adókártyával már a gyermekek is rendelkeznek. A magyar adókártyával nem rendelkező külföldi állampolgárok esetében a regisztráció során az adókártyát a személyazonosító okmányuk helyettesíti. Az adókártya felhasználása kizárólag az azonosításhoz történik meg. 

  1. Mennyi időt vesz igénybe a regisztráció?

A regisztráció folyamata maximum 15 percet vesz igénybe, s a felgyorsuló ügyintézésnek köszönhetően ez az idő a későbbiekben sokszorosan megtérül majd a horgászok számára.

forrás:mohosz.hu